Aflevering 1 in een serie interviews met acteurs van de junior-productie van Internationaal Theater Amsterdam: ‘XXX Amsterdam’.
Mats, 17 jaar. Speelde als 13-jarige Friedrich von Trapp in The Sound Of Music, met onder meer Maaike Widdershoven en Tony Neef. Won november 2018 een Musical Award voor beste mannelijke bijrol in een amateur-productie, voor zijn rol in Into the Woods.
“Bij een auditie moet je nooit denken: wat wil de jury zien? Want als je teveel gaat doen wat je denkt dat ze willen zien dan ben je niet jezelf en dat lijkt me nooit goed. Ik ga altijd uit van wat ik zélf leuk vind om te zien. Dat speel ik dan. Daarna kan ik met een tevreden gevoel de zaal verlaten en ik hoor later wel wat de uitslag is.
Het is nu eenmaal zo: je wordt vaker afgewezen dan aangenomen bij audities. En elke rol waar je niet voor auditeert, heb je sowieso zo niet. Je kan alleen maar winnen en je hebt niets te verliezen. Inmiddels weet ik dat een afwijzing eigenlijk nooit persoonlijk is. Het gaat bij casten om zoveel meer dan hoe je speelt. Soms zoeken ze gewoon geen lange, dunne, blonde puberjongen.
Ik wist totaal niet wat me te wachten stond bij de auditie voor ITA. Er was geen tekst of scene die ik vooraf kon oefenen. Het enige wat ik aan voorbereiding kon doen was: goed eten en voldoende slapen, zodat ik fit begon aan de auditie. Dat bleek nog best handig, want we spelen bewegingstheater. Er wordt heel veel gelopen. Ook bij de auditie al. Toen moesten we zelfs rennen.
Wat ik leuk vond aan die auditie was dat we gelijk feedback kregen. We mochten zelf ook een monoloog maken en die voordragen, en daar kreeg je dan opmerkingen over. Adviezen bij. Dat is leerzaam. In feite kreeg ik gratis een workshop, verpakt in een auditie. Dat geldt voor meer audities en dat is één van de reden dat ik er zoveel mogelijk doe.
Omdat bewegingstheater nieuw voor me is, vond ik de uitslag van de audities nu wel een beetje spannend. Ik wilde graag meedoen om meer te leren over deze theatervorm, die erg verschilt van musicals. Daar dans je op de tel, terwijl bewegingstheater gaat om het overbrengen van een gevoel en een ritme. Toen ik het verlossende telefoontje kreeg, was ik dan ook super blij.”